Sunday, April 03, 2011

Edisi Flashback: Project cupcakes I

Saya suka tengok cupcakes yang berwarna warni. Saya hanya suka lihat. Makan biasa-biasa saje. Sekali lagi saya suka sebab cupcakes comel. Itu permulaannya..tapi bila dah berkesempatan buat sendiri. Saya jadi suka makan pulak. Haa bahaya ni..mcm mana dgn diet kamu nih?!

Bermula dengan membeli satu buku cupcakes..saya berinspirasi utk mencuba. Saya ajak suami mencari kedai bahan2 kek di bandar sri damansara. Hmm sebenarnya bhn2 tu boleh je dpt kat kedai2 biasa. Tapi saya mengada2 nak pegi cari jugak kedai itu. Sebab saya teringin nak tengok semua bhn2 buat kek dan juga peralatan2 yg mungkin saya perlukan. Maklumlaa pertama kali.. Hampir satu jam berpusing2 di kawasan tersebut sehinggakan Uzair Aqil lena..kedai tersebut gagal kami ditemui. Huhh penat dan pening tau #$%^&..kami balik semula ke rumah mummy. Sebabkan tak puas hati saya ajak adik pegi sekali lagi (sebelum tu kami pg sendiri sbb adik xde di rumah dan ingatkan senang boleh cari sendiri)..hehe kali ni mmg pasti jumpa sbb dia selalu pg kedai itu utk beli bhn2 kek utk diletakkan di kedai mummy. Huhhh geram pun ada masa sampai di kedai itu..apa taknya tadi saya dan suami juga UA sudah lalu di deretan kedai itu. Kenapa boleh x perasan pulak..hish hish hisshh nak jadikan bab percubaan membuat cupcakes lebih mencabar laa ni..huhu..

Kedai itu mmg best..ini alamatnya, sesapa nak buat kek, cupcakes, cookies dan apa2 saja yang sewaktu dgnnya boleh laa dtg kedai ini (saya buat iklan free aje ni..)
HOUSE OF INGREDIENTS 3 Jalan Gangsa SD 5/3E Sri Damansara 52200 Kuala Lumpur
Hehe saya belanja mcm2 jugak petang itu..semua bhn2 yg saya perlukan ada..paper cup pun ada mcm2 bentuk..rambang mata babe! Tapi sambil memilih barang asyik berperang dgn si lasak Uzair Aqil. Dia pun sibuk pilih bhn2 dia sendiri..faham2 je laa..UA mmg very high curiosity..semua pun nak tau. Semua toddler mmg mcm tu kebiasaannya. Antara bhn yg saya beli adalah buttercup, self raising flour, paper portion, acuan, sparkling candy, deco powder yellow/blue/pink/green, lady bird candy, shortening etc. penuh le sebakul..hehe semangat cupcakes. Satu lagi asbab kenapa saya betul2 nak buat cupcakes ialah kami dapat FABER stand bowl mixer dalam cabutan bertuah annual dinner faculty. Tuah anak laa tu..


Watak penting yang menolong mama membuat cupcakes


Begitu tekun mendengar penerangan mama menngenai job spec UA petang itu..haha



Cubaan pertama UA..


Sewaktu stage ini..di mana staff saya yg paling berdedikasi itu? ;)


Hoho UA tido..dia letih sbb sebelum membantu mamanya yg kemaruk nak buat cupcakes, UA telah berlatih acara berenang gaya bebas..


Masukkan adunan ke dalam paper cup


Bakar selama 20 min 180°C


Yeayea..sudah mula mengembang ;)


Cupcakes yang sudah dikeluarkan dari oven..eh nampak laa masaknya x sekata sbb oven itu mcm bermasalah (bhg kiri akan lebih cepat masak compared to the other side) tapi saya sudah cucuk semuanya utk confirm sudah masak..hehe conventionalnyerr


Bangun tido terus jadi sensory penalist..seriusnya


Waa sedap sgt ke tuh? Hehe..UA: edap mama / aku: haaa terharunya


Empat color gula icing


Alhamdulillah..antara hasil projek cupcakes I

Terima kasih semua yg membantu secara langsung atau tidak..speech poyos2.. maklum laa pertama kali buat cupcakes..Nanti kita buat Projek Cupcakes II ye..hiphip hooray