Sunday, April 03, 2011

Edisi Flasback: Project cupcakes II

Hari cuti 1 Januari lepas, saya sekali lagi berkesempatan membuat cupcakes bersama 2 orang petugas saya yang paling setia. Kali ini kami cuba chocolate chip cupcakes. Alhamdulillah result yang baik. Dapat 24 biji cupcakes..yang mana kebanyakannya saya isi agak penuh sehingga hasilnya agak kembang2. Huhu. Berkemungkinan jika isi separuh boleh dapat dalam 30 biji. Dan x kembang melampau.. dari segi rasa..panelist saya kata sedap..diorang memang asyik sedap memanjang. Tapi komen mereka itu amat bermakna sekali bg saya. Kerana merekalah inspirasi saya memasak.

MSM kata “b, make sure nanti anak-anak dah pegi mana sekalipun tapi bila balik rumah diorang akan request sumthing from their mama to cook”. Dalam maknanya tu..saya ambil kata-kata itu sebagai pembakar semangat. Saya bukan pandai masak sangat dan tentunya kurang pengalaman. Nak banding dengan mummy dan mak memang jauh laa ketinggalan. “Diorang dah masak lama..senang citer since dari masa kita kecik..so almost 27 years dah mummy dan mak masak..mana laa tak terer” (MSM, 2008). Dia bg semangat kat saya tuhh..TQ and I really appreciate it ;)

Berbalik kpd projek cupcakes II (saya ini memang mudah tersasar..hmm..tapi masih mahu bersukan archery. Entry lain pls..) OK OK..saya gembira dapat buat cupcakes bersama. Berdebar2 tunggu masa tgh bake..berdoa agar menjadi. Dan ultimate makan bersama. UA makan banyak..mama x ingat berapa biji tapi mama remember UA asyik “nak nak”..Alhamdulillah. Dalam entry kali ini saya typekan sekali resepinya..including the 1st projek juga. Dan akan quote author that recipe book. Nanti plagiat pula..ye laa inikan bukan resipi saya. Adalah menjadi impian saya untuk mencipta resepi sendiri suatu hari nanti. Satu hari manis/one sweet day! (arghh kamu ni mmg pakar direct translation juga..)


adunan bahan2 chocolatechips cupcakes..


setelah dimasukkan dalam paper cup dan sedia utk masuk oven


cupcakes sudah mula mengembang..hoho byk sgt laa letak adunan..over kembang!


hasil projek cupcakes II ;)


sesi uji rasa oleh trained panelist saya. Aaauumm..comelkan?


dah selamat 1 cupcake..


anda semua mesti cuba tau! (Uzair-Aqil, 2009)


UA: "hehe..saya mau makan lagi"

Cupcake Mentega
Bahan2:
250 g mentega
250 g tepung berserbuk penaik
200 g gula castor
5 biji telur
1 sudu kecil esen vanilla

Cara2:
Pukul mentega dan gula hingga gebu
Masukkan telur satu persatu berselang-seli dgn tepung
Masukkan tepung dan pukul hingga kembang
Masukkan esen vanilla dan kacau rata
Tuang adunan dalam bekas cawan
Bakar dlm ketuhar bersuhu 180C selama 15-20 min atau hingga keemasan
Sejukkan sebelum dihias dengan krim
(Nor Aini Adnan, Variasi Cupcakes, 2008)

Untuk krim hiasan
Bahan2:
125 g mentega
125 g lelemak sayuran
80 g gula kastor
1 sudu besar susu sejat
1 sudu kecil esen vanilla

Cara2:
Pukul lelemak sayuran dan mentega hingga berwarna putih
Masukkan gula dan pukul hingga gula larut
Masukkan esen vanilla dan susu, pukul rata
Boleh dibahagikan kepada beberapa bhg dan warnakan dengan warna yang anda inginkan
(Nor Aini Adnan, Variasi Cupcakes, 2008)

Cupcake coklat chip
Bahan2:
250 g mentega
250 g tepung berserbuk penaik
200 g gula castor
50 g coklat chip
60 ml susu coklat
5 biji telur
1 sudu kecil pes coklat
esen vanilla
coklat chip

Cara2:
Pukul mentega dan gula hingga gebu
Masukkan telur satu persatu berselang-seli dgn susu dan tepung
Masukkan tepung dan pukul hingga kembang
Masukkan esen vanilla dan pes coklat, pukul lagi
Masukkan coklat chip dan kacau rata
Tuang adunan dalam bekas cawan dan taburkan coklat chip
Bakar dlm ketuhar bersuhu 180C selama 15-20 min atau hingga kekuningan.
(Nor Aini Adnan, Variasi Cupcakes, 2008)

p/s: Untuk resepi Cupcake coklat chip, saya gunakan milo bagi menggantikkan susu dan pes coklat..kerana itu bahan sedia ada di rumah. Rasanya sedap jugak ;)