Sunday, January 08, 2006

telekung

lately,i always thinkin bout the significant of wearing telekung during solat.kenapa perlu?tentu punya reason.jadi itu yang saya mahu tahu.bila saya berjemaah di masjid ahmad shah,kebanyakan mereka solat dengan apa yang mereka pakai.ya rambutnya ditutup,tudungnya labuh menutup dada dan bajunya tidak menampakkan curve femininnya.auratnya ditutup lengkap bukan?jadi sama sekali bukan persoalan lagi untuk terus menunaikan solat.tapi ada juga yang menutupi secara luarannya.means the shape still can be seen and the hijab not totally covered the chest.hmm..apakah punya mazhab yang berbeda membenarkan untuk bersolat dengan busana demikian.saya memang kurang pasti.jadi jika selama ini kita yakin yang kita bertudung dan menutup aurat,mengapa kita tidak sahaja terus bersolat dengan pakaian itu.kan lebih mudah.di sini saya punya dua reason;1) sebenarnya baju yang dipakai boleh dikira menutup semua bahagian badan tapi masih belum boleh dikira menutup aurat.selalunya akan kelihatan curve kewanitaannya.2) didikan sejak kecil.saya dari berumur 6 thn.mungkin ada yang lebih kecil dari itu.kita telah dididik untuk bertelekung untuk solat.oleh sebab itu,kita mesti juga mencari telekung untuk tujuan solat.saya tidak katakan didikan itu salah.tidak sama sekali.cuma mungkin setiap itu punya penjelasannya yang tersendiri.begitu juga dengan telekung untuk solat.antara pandangan teman2tentang ini;1) telekung itu mampu menutup aurat dengan sempurna,tiada rasa ragu ketika solat.bimbang akan terselak bahagian tertentu.2) telekung itu putih,warnanya satu.jadi sifat perempuan yang dikatakan suka berbanding2 akan hilang di dalam telekung.saya masih mahu perincian tentang ini.dengan izin Allah, saya akan update lagi nanti.