Saturday, January 07, 2006

100th entry

apa beza tahun 2005 dan 2006?bila saya fikir2 ia sama.tiada beza.masih ada 12 bulan.52 minggu.365 hari.8760 jam.525600 minit.dan 31536000 saat.ia hanya waktu yang datang dan pergi.itu andai dilihat secara kasar.jika lihat lebih halus.ia masih punya beza.bukan secara total pada tahun itu sendiri.tapi lebih pada nilai waktu.walau kiraan hari, minggu dan lainnya tetap sama tapi hari itu adalah hari yang baru.jadi resolusi perlu setiap detik.tidak hanya berkobar2 di malam satu januari pada setiap tahun.yang mana kemudiannya resolusi semakin kabur.dan akan teringat kembali hanya bila tiba di penghujung disember.musim dingin.mungkin di bumi malaysia tidak dingin dengan salji tapi kita dingin dgn deraian hujan tika bulan itu.untuk kali ini, saya tiada resolusi yang dipacakkan pada 1 jan 06.tapi saya punya resolusi untuk setiap bulan. bukan apa2 pun.sebab saya ni mudah lupa.jadi mungkin lebih sesuai punya resolusi bulanan walau ia mungkin bring over last month resolution.yang penting mesti achieve (of coz hardly trying to fulfill within the time frame).tak mau dah punya resolusi kosong.mungkin resolusinya yang tak tercapai tapi saya percaya saya melalui masa2 itu dengan sebijak mungkin tapi ada jugak waktu yang tidak bijak langsung.saya buat silap dalam perjalanan itu.i take it as a lesson. saya yakin itu satu kehidupan.yang tidak enak saya tidak mahu ingat.sudah dilontar jauh bersama deru angin yang kuat.biar hilang dari pandangan.hilang dari ingatan.hilang selamanya. yang indah sudah dimanuskrip dalam jurnal kehidupan saya.hanya untuk entry yang ke-100.