Thursday, September 15, 2005

jutch : saya rasa kehilangan saya

saya rasa sedikit kaku sejak kebelakangan ini.kaku untuk mengadaptasi apa yang ada di minda ke ruang ini.entah mengapa?saya kurang pasti.bukan itu sahaja,lebih kritikal,spirit kerja saya juga terbang entah ke mana.hari-hari yang berlalu secara luarannya nampak berisi tapi sebenarnya hanya angin.saya tak dapat menggenggam apa-apa.rasa agak kecewa dengan diri sendiri.kekuatan membaca juga turut berkurangan.saya hanya mengetahui apa yang ada di tajuk2 utama berita sahaja.begitu juga dengan bahan ilmiah,jurnal dan artikel.saya kini hanya melihat titlenya sekali lalu.selebihnya saya biarkan.tidak seperti dulu.rutin hidup juga kelihatan agak kalut.saya rasa kehilangan diri saya yang sebenar.saya jadi seolah-olah kurang kenal diri saya kini.semakin saya jejak diri saya sendiri,saya merasakan semakin jauh diri saya pergi meninggalkan saya.faham ke ayat saya?saya tak mahu ada rasa negatif tapi apa yang saya lakukan untuk dapatkan diri saya semacam tidak berhasil.atau mungkin akan memakan masa yang agak lama untuk melihat hasilnya.saya kini domain.seperti bakteria yang tidak dapat berbuat apa bila diletakkan dalam situasi ekstrem.hanya mampu bertahan.tapi persoalannya sampai bila?saya agak lesu dalam survival saya sendiri.saya bimbang sekali.kini,saya menyimpan episod lara sendirian.apa lagi ikhtiar yang perlu saya lakukan?
"Ya Allah,aku pasti Kau mendugaku kerana aku mampu mengatasinya dengan izinMu.aku kini memohon petunjuk dan hidayahMu ya Allah dalam menghadapi kebuntuan ini.
amin ya rabbal alamin"