Friday, September 02, 2005

drama kecil hari merdeka

adakah mentaliti kita kini semakin dangkal?mungkin dek kerana terlalu banyak sogokan hiburan.bermula dengan adegan peluk memeluk antara pelajar suatu akademi yang tak perlukan sebarang kelayakan dari sudut akademik tapi tentunya dari aspek yang lain.kini budaya peluk tanpa mengira batas semakin menjadi-jadi.ini bukan isu baru.tapi dulu bukan di kaca2 atau dada2 media yang menjadi tontonan atau bacaan.mungkin hanya celoteh nakal anak2 muda.namun hari ini situasinya berubah.apa saja yang dirasai,sedih,gembira,apa sajalah yang boleh dirasai seolah-olah membolehkan kita untuk memeluk sesiapa sahaja.hal di akademi sudah ada yang terpanggil untuk memberi teguran.dan ada perubahan mungkin.saya bukan pengikut jadi kurang pasti sejauh mana impak teguran tersebut.cumanya yang mengingatkan saya kembali hal ini bila ada sebuah drama kecil di hari merdeka.dimana peluk ini diibaratkan sebagai ikatan saudara yang begitu akrab.ia tentunya benar bila,berpeluk antara ibu dan anak,abang dan adik,siapa sahaja asal masih mahramnya.tapi apa hal pulak kalau yang memeluk dan yang dipeluk bukan dalam kategori ini.untuk jawapan ringkas pastinya haram.itu hukum bukan adat.dari artikel mengenai hal ini boleh dikatakan dari awal mula perenggan hingga hampir ke akhir perenggan punya perkataan 'peluk' dan 'berpeluk'.apa agaknya reaksi pembaca yang lain.mungkin ada yang terima sebagai, ia hanya bahan berita tanpa perlu memikirkan lebih lanjut tentangnya,tapi pasti bukan saya.mungkin ada yang seperti saya.masih tertanya-tanya inikah ole-ole untuk rakyat malaysia di hari merdeka?saya tak pasti tentang itu. cuma ia yang nyata bukan ikutan yang bermanfaat untuk semua.sebab tak memberi pahala bahkan sebaliknya.saya juga punya jiwa muda jadi saya agak terkilan andai golongan yang dikatakan punya karisma kepimpinan tidak mampu berikan tauladan yang sewajarnya.jauh di hati saya terdetik apa yang adik-adik remaja saya yang masih mencari nilai dan identiti diri berfikir tika melihat drama kecil ini?

p/s:juga teringat saya pada komentar seorang ibu.dia kata dia anggap peluk ini sebagai budaya kasih sayang.terpulang pada kita nak lihat bagaimana.jika kawan,kawanlah.saudara,saudaralah jadinya.terus-terang saya katakan hati ibu saya pasti terluka jika saya lakukan hal yang sama dan saya punya alasan seperti komentar tersebut.terima kasih ibu atas didikanmu.ibu hantar saya ke sekolah agama rakyat.sesi petang selepas sekolah kebangsaan.saya selalu cari alasan untuk bercuti tapi mungkin itulah asasnya.