Friday, September 09, 2005

.jangan bising sangat masa tengok bola.tengok apa dah jadi.

dah lama tak rasa perasaan macam malam ni.perasaan bila mana saya berada di luar mahkamah menunggu perbicaraan anwar atau ketika berada di tengah-tengah lautan manusia tika reformasi atau waktu hadir mendengar input yang tak mungkin disiarkan di media arus perdana.cuma dulu ia lebih cenderung ke arah politikal negara.lebih berat.lebih serius.tapi malam ini ia tidaklah seberat isu itu.isunya mungkin kecil namun tetap perlukan perhatian.kurang lebih jam 10mlm,saya dan dia sudah habis menjamu santapan malam tapi masih liat untuk meninggalkan meja.masa diisi dengan mendengar isi ceramah lepas maghrib yang dia hadiri.amat berguna.sedang berbual ada sebuah van rusa tertera tulisan **** (ini macam roda impian.anda boleh pilih huruf dan selesaikan sendiri.cuma bezanya tiada habuan material tapi habuan info).beberapa orang yang kelihatan merasakan diri mereka hebat turun dan terus menyusun kerusi dan meja yang ada di sekitar kami.apa semua ini?waktu itu saya terus terkenangkan tragedi anwar dibawa keluar dari rumah juga menggunakan van rusa.apa salah van rusa itu?ia tidak bernyawa.tiada punya akal.pastinya tidak bersalah.saya terus tersedar.ada rampasan.saya rasa berdebar.orang-orang lain yang masih menyuap nasi goreng ke mulut pasti lebih berdebar.saya dan dia ambil keputusan untuk bangun.kerana kedudukan kami yang paling hampir dalam kerja-kerja menyusun meja dan kerusi itu.bukan bangun untuk beri bantuan.mati hidup balik pun saya tak kepingin untuk bantu.cuma tidak tahau nak buat apa lagi di situ.bila kami bangun,seorang pekerja di situ menyapa "tak payah bangunlah bang".saya rasa agak sayu.walau kami tak bangun waktu itu.pasti beberapa saat selepas itu akan disuruh bangun atau dibangunkan.tak mungkin dibangunkan tapi tentunya dijatuhkan. maaf.tapi di hati saya terus berdoa pada yang Maha Esa agar kalian dipermudahkan.amin.seperti yang dijangkakan.semua yang lain terpaksa membawa pinggan dan gelas yang masih berisi untuk pindah di bahagian dalam kedai.pada masa itu salah seorang dari tetamu yang tak diundang itu berkata "kami cuma jalankan tugas sebab ada orang komplen".maknanya lepas ini semua kena makan dalam kedailah tak boleh makan kat luar-luar kedai.walaupun tak ganggu lalu lintas.atas alasan apa agaknya komplen itu dibuat.barangkali bingit semasa ada epl match.apa pun itu hak masing-masing.cuma ada pertikaian tentang etika kerja.sekalipun jalankan tugas mengapa tidak berurusan dengan pemilik kedai.nyatakan kedudukan sebenar.dan kemudian beri tahu semua agar beri kerjasama atas sebab-sebab tertentu.dan angkatlah seberapa banyak kerusi meja yang anda mahu.ini tidak.terus menyerbu.atau itu memang etikanya?saya kurang pasti pulak.jika benar,perlu diubah.need a reformation.jadi lebih profesional.bukan seperti bait lirik lagu ahli fikir.samsengsamsengsamsengsamseng.sedang menulis ini pun saya masih rasa tindakan tadi tidak rasional.tiba-tiba terasa rindu pada masa-masa lalu waktu meluah rasa kurang senang dengan tindakan pihak-pihak yang punya kuasa tapi seakan tidak menggunakan kuasa sebaik mungkin.kepada yang terkena secara langsung atau tidak langsung pada acara malam ini,banyak-banyak bersabar.ambil iktibar.perbaiki mana yang patut.buat yang begitu komited menjalankan tugas.semak semula etika kerja anda.