Tuesday, September 06, 2005

hanya dari jutch perspektif...

kegilaan membaca novel suatu ketika dulu kini menjadi kian pudar.atas alasan yang streotaip.sibuk.namun sejak terbaca review sebuah novel,buat saya tergerak hati untuk membeli dan mencuri masa untuk membacanya.Demi Cinta.Pitteriah Abdullah.saya tidak pernah kenal nama penulis ini.tapi saya selalu percaya setiap penulis ada gaya yang tersendiri.jadi tak salah saya cuba menyelami hasil darinya.Demi Cinta,ada idea yang sarat namun cara garapan dan olahannya banyak yang tidak selaras dengan logik akal.tentunya tak menjadi kesalahan untuk begitu imaginatif,malah itu kekuatan seseorang penulis tapi nyatanya masih memerlukan pertimbangan antara imagin dan realiti.penulis juga selalu alpa akan kronologi cerita.ini menambahkan kusut dalam penguraiannya.pengendalian watak-watak amat penting.perlu diberi perhatian sewajarnya.penulis tidak sepatutnya keliru dalam watak-watak penciptaannya. penggunaan bahasa yang kadang-kala kurang bersesuaian menjadikan ianya lebih bermasalah.saya agak keliru setelah menghabiskan naskhah yang bermuka surat lebih 400 ini.adakah ia diterbitkan tanpa melalui proses editing?sama ada disunting oleh penulisnya sendiri atau syarikat penerbitan tersebut.dan juga terfikir,sama ada yang mengisi kolum review sudah membacanya secara total atau sekadar mengambil masa 2 minit untuk mendapatkan isinya melalui sinopsis di kulit belakang sahaja.saya sama sekali tidak berniat untuk memperkecilkan sesiapa dalam tulisan saya kali ini cuma saya yakin komentar yang jujur yang sekiranya diambil dari sudut yang positif akan juga memberikan impak yang positif.dalam satu teori matematik.positif dan positif tetap menjadi positif.