Friday, June 09, 2006

malam tadi rasa betul2 panjang.sepatutnya selepas maghrib,kami akan menghantar baju nikah dan sanding ke tailor di keramat wit my besfren.tapi last minit,my fren bg tau tailor tu tak boleh pulak mlm ni,sedara dia kemalangan.so,oklah..nak buat mcm mana,next week.then,saya gril ikan untuk diner.dan dapat msg dr my fren: zura,teman aku balik ampang.xde kawan arr.ok, saya cuma minta 15 minit untuk habiskan my food.on the way balik ampang,byk cerita yang kami share.cerita yang baik2 je.tapi bila on the back to serdang,dia bagitau satu benda yang saya memang tak pernah terfikir dan secara emosi,memang tak boleh saya terima.dia dah tak boleh nak keep this thing herself.she stress.saya cuba faham.ini bukan hal dia tapi hal seseorang yang membebankan dia.saya cuma mampu beri pandangan dan comfort her.kita berdoa pada Allah,agar kita diberi petunjuk dan sentiasa dalam lindunganNya.amin.saya sampai di rumah serdang almost 11pm dengan rasa hati yang sedih.masuk ke rumah, one of my housemate:juju,adik aku kena bawak lari banduan.Ya Tuhan..saya betul2 rasa lemah lutut.tapi terpaksa gagahkan juga.saya tak mahu melemahkan kawan saya.saya minta dia beritahu apa yang telah berlaku."adik aku kata dia terpilih untuk satu kursus ICT di seri iskandar.so,cikgu dia akan bawa dia dan kawan dia pegi sana.tapi nak dijadikan cerita salah seorang mak budak2 ni call parents aku bg tau yang anak dia hilang.tu yang mak ayah aku terus call aku".hmm..cerita dia xde kronologi.saya memang tak faham.dari dua orang budak lelaki yang dibawa ke kursus,tiba2 budak yang hilang tu pulak perempuan.macam mana ni? masa tu saya dan seorang lagi kawan dah terfikir mcm bukan dibawa lari,ini kes sendiri yang mahu lari.kesian betul kawan saya ni,dia call sana sini untuk gather all the information.sampailah around 12am,mak budak perempuan yang hilang tu bg tau yang dia dah jumpa adik kawan saya ni tapi belum jumpa anak dia sendiri tapi sedang menunggu anak dia di lrt BTS.haaa apa ni?makin pening.tapi saya tau kawan saya dah agak lega,dia terus inform family dia (bukan di kl).then, kami decide nak ambil adik dia,tapi dalam masa yang sama adik dia ni memang separuh mati tak mahu kakak dia ni (kawan saya) ambil dia.dia memang takut giler.macam ada yang tak kenakan,kalau betul dia kena bawak lari kenapalah nak takut sampai macam tu sekali.tapi dia memang xde pilihan.then,mak budak perempuan tu hantar adik dia di masjid upm.masa tu around 12.30am.mak budak perempuan tu cerita semuanya pada kawan saya ni.hmm..lain pulak ceritanya.bawak adik dia balik rumah.bagi makan. kawan saya tanya adik dia sampai menangis2..masa tu saya betul2 menahan sabar.sapa tak geram,tak rasa nak mengamuk..rupa2nya adik dia yang rancang semua benda ni.semata2 nak datang kl untuk berseronok.saya rasa inilah rancangan yang paling bodoh pernah saya dengar.maaf andai terkasar.then,tunang kawan saya ambil bawak balik rumah dia.saya pun dah letih.cuci muka,gosok gigi,ambil wuduk dan tidur (mungkin hampir jam 4am)..tapi sebelum mata dapat lelap, saya rasa ini semua macam mimpi dalam jaga.
"Ya Allah..Kau yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang,bantulah hamba-hambamu ini dalam menghadapi apa jua dugaanMu.Amin."